29Mar

Vitamina A, beneficii si surse direct din natura

Postat la 06:00:20 de ioana in:

Sursa de vitamina AVitamina A, denumita si retinol este un nutrient cheie pentru pastrarea sanatatii ochilor, prevenind inflamarea acestora si reducand riscul aparitiei cataractei. De asemenea, este importanta mai ales pentru vederea in timpul noptii.

Vitamina A ajuta la cresterea imunitatii organismului, este un puternic antioxidant, previne uscarea pielii, pastrand pielea stralucitoare, fara riduri si alte semne ale imbatranirii si este un factor important in mentinerea sanatatii parului, danturii si gingiilor.

Doza zilnica recomandata (DZR) pentru barbati este de 900 mcg si 700 mcg pentru femei. In ciuda tuturor beneficiilor enumerate, vitamina A are si efecte secundare, printre care si sensibilitatea pielii la lumina soarelui. Persoanele care folosesc creme de corp pe baza de retinol ar trebui sa se fereasca de razele soarelui. Daca asimilezi prea multa vitamina A in organism, se poate modifica culoarea pielii mainilor si talpilor, ajungand de la galben la portocaliu. In acest caz, trebuie sa limitezi consumul produselor care contin caroten.

Vitamina A direct din natura

Dupa aceasta scurta prezentare a beneficiilor vitaminei A, o sa iti prezint primele 10 surse importante care contin aceasta vitamina.

Incepem cu cea mai importanta sursa de vitamina A – morcovul. In morcov vitamina A se gaseste sub forma de beta-caroten, un puternic antioxidant. Fie ca iti place sa mananci morcov crud,  sau sa bei suc de morcovi, aceasta radacinoasa este o sursa excelenta de vitamina A. O ceasca cu 3/4 suc de morcovi are 1692 mg de substante nutritive si 71 calorii. O jumatate de cana de morcov fiert are 671 mg de vitamina A si doar 27 de calorii. Dar fii precaut! Datorita faptului ca morcovii cresc in pamant, sunt legume cu reziduuri de pesticide, astfel incat, ar fi bine, daca se poate, sa cumperi morcovi ecologici.

O alta leguminoasa bogata in vitamina A este cartoful dulce. Acesta este una dintre cele mai benefice legume, deoarece are proprietati antioxidante si anti-inflamatorii. Cartofii dulci contin fibre, carotenoizi, vitamina A, vitamina B6, vitamina C, potasiu si fier. Sunt indicati diabeticilor, un cartof dulce mediu avand 1096 mg de vitamina A (sub forma de beta-caroten) si 103 de calorii.

Dovleacul este o alta sursa importanta de vitamina A. Este bine de stiut ca 100 g de pulpa de dovleac asigura aproximativ 71% din necesarul zilnic de vitamina A, o jumatate de cana de dovleac avand 953 mg de vitamina A si doar 42 calorii. Asa ca profita si fa cat mai multe placinte cu dovleac! :)

Chiar daca culoarea spanacului nu este galben sau portocaliu, un semn distinctiv al  prezentei beta-carotenului, o jumatate de cana de spanac iti ofera  573 mg de vitamina A si doar 30 de calorii.  Cel mai bine este sa il consumam crud, asa ca nu uita sa pui spanac in salata! Este delicios si sanatos! :)

Vitaminele A si C sunt antioxidanti puternici, si cum in ardeiul gras cantitatea acestora este mai mult decat generoasa, si lupta impotriva radicalilor liberi, care se plimba prin organism si ataca celulele, va fi mai puternica. Ardeii grasi rosii protejeaza cel mai bine vederea si sucul proaspat de ardei, in combinatie cu sucul de morcovi, este de mare ajutor persoanelor care sufera de crampe sau colici intestinali.

Papadia este o alta sursa importanta de vitamina A. Stiu ca te miri, dar da…papadia se consuma cruda in salate avand un gust usor amarui. Asa ca profita de venirea primaverii si consuma cat mai multa papadie.

Frunzele napilor sunt bogate in beta-caroten si au capacitatea de a proteja organismul de poliartrita reumatoida sau alte boli degenerative. Radacina ajuta la prevenirea cataractei si bolilor cardiovasculare datorita continutului mare de luteina si se consuma cruda in salate, fiarta in supe sau murata in otet.

Sfecla rosie este o leguma foarte populara si o excelenta sursa de vitamina A, iar radacinile sunt sursa de vitamina C. Frunzele se pot prepara sau servi proaspete in salate, iar radacina se fierbe (nu foarte mult) si se serveste feliata in salata cu ulei de masline, lamaie sau otet de mere si cu hrean ras. La fel de buna este si salata din radacina de sfecla rosie cruda! 

Fructele de culoare galben si portocaliu, au un continut ridicat de vitamina A. Toate sunt hranitoare si gustoase, asa ca nu ezita sa consumi cat mai multe fructe. Sunt recomandate caisele, merele galbene, portocalele, ananasul, mango, pepenele galben

Tu ce legume si fructe bogate in vitamina A consumi? 

Nu uita sa dai LIKE si pe pagina de Facebook a Valea Mare pentru a fi la curent cu noutati, retete si sfaturi direct din natura. Multumim!

Asteptam parerile tale! :)


Da de stire pe: | Altele | Email: | Utile:

Articole similare despre: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One Response to Vitamina A, beneficii si surse direct din natura

  1. Zazuza says:

    un articol extrem de interesant! multumim!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>