25Jul

Zmeura: un fruct delicios, o minune a naturii pentru sanatate

Postat la 11:25:26 de ioana in:

zmeuraIn weekend am facut o plimbare pe dealurile din apropierea Valea Mare  si am avut bucuria sa gasesc si sa culeg… zmeura!!! :) Pentru mine acest fruct micut si deosebit de aromat reprezinta un deliciu si se pare ca este si un fruct deosebit de sanatos si indicat in diferite afectiuni.

Cercetatorii olandezi au descoperit ca zmeura are o activitate antioxidanta de 50 de ori mai puternica decat capsunile, de 3 ori mai mare decat kiwi si de 10 ori mai mare decat rosiile. In plus, are proprietati antimicrobiene si anticarcinogene si este o sursa de vitamina C, magneziu, cupru, calciu. O portie de zmeura (125 g) are 60 de calorii, un gram de grasimi, 0 mg de colesterol, 0 mg de sodiu, 14 g de carbohidrati, 9 g de fibre, 6 g de zaharuri, un gram de proteine. Contine, de asemenea, 50% din DZR de vitamina C, 4% din DZR de vitamina A si fier si 2% din DZR de calciu.  Deci putem manca linistiti fara sa ne facem probleme ca ne vom ingrasa, din contra! :)

Doza minima pentru a obtine beneficii de pe urma administrarii acestui fruct este de 150 de grame pe zi. De altfel, aceasta este si portia zilnica minima recomandata de nutritionisti, fie ca este vorba de zmeura, fragi, visine, cirese sau capsuni. Deja, in aceasta doza, fructele incep sa aiba efectele de prevenire a bolilor. Pentru a vindeca, insa, anumite afectiuni, este necesar sa marim mult doza si sa stabilim un anumit interval de timp de administrare.

Si cate beneficii are zmeura

Continutul mare de antociani (substantele care dau culoarea specifica zmeurei) si de vitamine (in special vitamina C si vitaminele din complexul B), din fructele de zmeura, le recomanda ca pe un excelent mijloc de prevenire a degenerescentei maculare. Persoanele care consuma zmeura si alte fructe de culoare rosie sau neagra, de macar 5 ori pe saptamana, au un risc de a face degenerescenta maculara cu 36% mai scazut decat persoanele care consuma foarte rar sau deloc aceste fructe.

Anumite substante continute de zmeura (fenoli) au un puternic efect antioxidant, impiedicand aparitia mutatiilor si malignizarea celulelor din organismul uman. Cei care consuma frecvent fructe cum ar fi zmeura, ciresele rosii si negre, murele, afinele, capsunile, coacazele negre au un risc mult mai scazut de a face cancer decat persoanele care nu consuma aceste fructe.

Zmeura este extrem de bogata in substante cu efect antioxidant, fiind – se pare – cel mai puternic fruct in acest sens. Antioxidantii din zmeura protejeaza organismul de asa-numitii radicali liberi, care produc imbatranirea accelerata a tesuturilor, degenerarea ADN-ului si aparitia diferitelor afectiuni specifice varstei a treia. Pentru a beneficia de efectul antioxidant al zmeurei, trebuie consumate zilnic 150 de grame din acest fruct, in cure de macar 7 zile. In prelungirea curei cu zmeura, se pot consuma si alte fructe ale verii, cu efecte similare, cum ar fi coacazele rosii, afinele sau murele.

Zmeura face parte dintr-o categorie aparte de fructe care, desi contin un procent destul de ridicat de zaharuri, administrarea lor in doze de 150-200 de grame zilnic nu duce la cresteri notabile ale glicemiei. Mai mult, zmeura stabilizeaza glicemia, stimuleaza pancreasul (atat secretia endocrina, cat si cea exocrina), stimuleaza diureza si normalizeaza valorile colesterolului. Tratamentul cu zmeura este foarte eficient, mai ales pentru prevenirea complicatiilor cardiovasculare ale diabetului, daca se renunta la consumul de carne si se mananca preponderent legume si fructe.

Zmeura este o sursa foarte buna de quercitina, o substanta care diminueaza reactia alergica, avand efect antihistaminic si imunomodulator. Mai mult, zmeura contine cantitati foarte mari de vitamina C, 300-400 de grame din acest fruct, administrate intr-o singura masa, aducand un aport masiv din aceasta vitamina, care reduce intensitatea alergiei.

Zmeura si murele sunt doi stimulatori exceptionali ai imunitatii. Se consuma cate 150-300 de grame pe zi dintr-unul dintre aceste fructe, in cure de 12 zile minimum. Ambele contin mari cantitati de vitamina C (300 de grame asigura mai mult decat necesarul pentru o zi intreaga), dar si pigmenti antocianici, substante care stimuleaza productia de celule ale sistemului imunitar si le activeaza pe cele existente.

Tu ai mancat zmeura anul acesta?

Nu uita sa dai LIKE si pe pagina de Facebook a Valea Mare pentru a fi la curent cu noutati, retete si sfaturi direct din natura. Multumim!

Asteptam parerile voastre!


Da de stire pe: | Altele | Email: | Utile:

Articole similare despre: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>